Treningsprogrammer

Her er noen videoer med treningsprogrammer spillerne kan bruke før vi er tilbake til en normal treningshverdag. Lykke til! Oppdatert 7.4

Eirik Bjærke ble nylig ny fysisk trener og behandler på A-laget. Eirik er et kjent fjes i Skeid og er fra før hovedtrener for gutt 2012, i tillegg til å være fysisk trener hos WANG.

Han kan kontaktes på Facebook/Messenger for individuell tilpasning av øvelsene hvis dette er ønskelig.

Her er 5 øvelser for eksplosivitet, spenst og hurtighet:


8 øvelser med kettlebell, strikk og 10 kg vekt:


7 øvelser etter kondisjonsøkt (uten vekter):


Hold touchen vedlike. Utstyr som behøves: fire kjegler og en ball. Og et familiemedlem som kan sentre. Bruk hagen eller en gressflekk slik at du ikke bruker banen. Her er Mats Andersen, tidligere Wang-elev på rehab av strekk i hoftemusklatur:


Behold tempo, kraft og evnen til gjentagende sprint. 10 meter og tilbake, slik Johnny Buduson viser her. Hvile i 10 sekunder. 10 stykk. Pause i 5 min. 3 runder. Altså 30 sprints. Max innsats:


Idrettsspesifikk intervall. Denne øvelsen kan passe alle posisjoner på banen og de fleste idretter mens det er stengte baner og haller. Tilpass ut i fysisk kapasitet og idrett. I dette eksempelet bruker Buduson 18 sekunder. Da er dette f.eks. en 20/20-intervall. Serier og sett? Ta kontakt, så kan jeg prøve å individualisere:


Rehabilitering uten fysio? Forslag på restitusjonsøkt med ball? Sliten eller ubehag et sted men bør ha en økt? Etter god oppvarming kan dette kjøres i 30 sekunder med 30 sekunders pause. Dette er fra et tidligere klipp av Mesut Cans rehabilitering. Han kjører 20 runder:


Og så denne, med Mesut og Mats:



Forebyggende og styrkende for skulderen. Disse få øvelsene kan gjennomføres før hver økt som opptrening/oppvarming og forebyggende. Se Idar her:


Behold grunnformen. Som fotballspiller er denne meget relevant for backer, kant og indreløperne. Men kan lett brukes for feks en håndballspiller også. 60 meters løp med vending. Inn på 20 sekunder og hvil i 40 sekunder. 10 stykker. Pause i 3 min. 3 runder:


Ny 2.4: Dette er en variant jeg bruker mye på rehab. Passer bra for de fleste skader i siste fase. Men det passer også bra nå som banene har åpnet litt igjen. Kan kjøres i rolig tempo som oppvarming, hurtig som intervall eller lengere som terskeltrening med ball:


Ny 7.4: Power og eksplosivitet. Opprettholde eller utvikle spenst og hurtighet? Her er noen øvelser du kan prøve:


Hjemmeskole, karantene? Her er 6 morsomme øvelser som barn kan være med på!:


 

Annonse fra Obos-ligaen: